10 ژانویه 2024- یافته های فاز سوم یک کارآزمایی نشان داد که درمان با داروی خوراکیCaficreastat (AT-001) ، یک مهار کننده ی آزمایشی ردوکتاز، ظرفیت عملکرد قلب را در بیماران مبتلا به کاردیومیوپاتی دیابتی(DBCM) در معرض خطر زیاد پیشرفت به بیماری آشکار قلبی در مقایسه با دارونما، تثبیت می کند.

نقطه ی پایانی اصلی این مطالعه تثبیت یا بهبود ظرفیت عملکردی قلب بود که توسط پیکVO2 در بیماران تحت درمان با1500 میلی گرم  AT-001دو بار در روز (BID) نسبت به دارونما اندازه گیری شد. ظرفیت عملکردی قلب در گروه تحت درمان با دارونما با میانگین 0.31- میلی لیتر در کیلوگرم در دقیقه در طی 15 ماه از درمان، کاهش یافت، در حالی که ظرفیت عملکردی قلب در گروه تحت درمان با 1500 میلی گرمAT-001 دو بار در روز در درجه اول پایدار باقی ماند، با میانگین تغییر 0.01- میلی لیتر در کیلوگرم در دقیقه در طی 15 ماه. در حالی که این روند به نفع درمان فعال بود، اما تفاوت بین گروه های درمان فعال و دارونما (0.30 میلی لیتر در کیلوگرم در دقیقه) از نظر آماری معنی دار نبود(0.210=P).

مطالعه ARISE-HF اثر درمانی AT-001 را به عنوان مکملی برای درمان های استاندارد مراقبت دیابت، ارزیابی کرد. تقریباً 38٪ از افراد مورد مطالعه از داروهای SGLT2 یاGLP-1 برای درمان دیابت استفاده می کردند، در حالی که 62٪ افراد از این داروها استفاده نمی کردند. در یک تجزیه و تحلیل زیر گروهی از پیش تعیین شده از نقطه پایانی اولیه در بیمارانی که به طور همزمان با داروهایSGLT2  یا GLP-1 تحت درمان قرار نمی گرفتند، ظرفیت عملکردی قلب در گروه دارونما با میانگین 0.54- میلی لیتر در کیلوگرم در دقیقه کاهش یافت، در حالی که در طی 15 ماه درمان با AT-001 ظرفیت عملکردی قلب با میانگین 0.08 میلی لیتر در کیلوگرم در دقیقه بهبود یافت، که تفاوت بین گروه‌ها  0.62 میلی لیتر در کیلوگرم در دقیقه بود(0.040=p).علاوه بر این، در این تجزیه و تحلیل زیر گروهی، تعداد بیمارانی که ظرفیت عملکردی قلبی آنها از نظر بالینی 6 ٪ یا بیشتر بدتر شده بود، در گروه دارونما (46 ٪) نسبت به گروه درمان(32.7 درصد) به طور قابل توجهی بالاتر بود(نسبت شانس 0.56؛(0.035=p).مطالعات نشان داده اند که تغییر 6 درصدی در ظرفیت عملکردی قلب، بقای طولانی مدت و بستری شدن در بیمارستان را برای نارسایی قلبی پیش بینی می کند. اثر AT-001 وابسته به دوز بود، و دوز پایین این دارو (1000 میلی گرم دو بار در روز)اثر میانی بین دوز بالای دارو و دارونما را نشان داد.

داروی AT-001، به طور کلی ایمن و به خوبی تحمل شد، بدون تفاوت قابل توجهی در عوارض جانبی جدی بین گروه های تحت درمان با AT-001 در مقایسه با دارونما(دارونما 14.3 ٪ ؛ 1000میلی گرمداروی AT-001 دو بار در روز 12.3٪ ؛ 1500 میلی گرم داروی AT-001 دو بار در روز 17.3٪).تفاوت قابل توجهی در عوارض جانبی تحت درمان با این دارو در هر دو دوز نسبت به دارونما مشاهده نشد(79.1٪ دارونما ؛ 81.6% و 81% به ترتیب در گروه تحت درمان با 1000 و 1500 میلی گرم داروی AT-001 دو بار در روز) و نرخ توقف دارو به دلیل عوارض آن پایین بود(3.9٪ دارونما ؛ 9.6 % و 9.5% به ترتیب در گروه تحت درمان با 1000 و 1500 میلی گرم داروی AT-001 دو بار در روز).

نتایج کامل این مطالعه به همراه نتایج یک بخش از این مطالعه در مورد نوروپاتی محیطی دیابتی، که هنوز در حال تجزیه و تحلیل است، در یک کنفرانس پزشکی بزودی ارائه خواهد شد.

دکترRiccardo Perfetti ، مسئول پزشکی شرکت بیوتکنولوژی Applied Therapeutics، گفت:AT-001 ، ظرفیت عملکردی قلب را در مقایسه با دارونما تثبیت می کند و از بدتر شدن قابل توجه بالینی این بیماری جلوگیری می نماید، اثری که در بیمارانی که تحت درمان همزمان با SGLT2 یا GLP-1 نبودند، بیشتر مشهود بود. وی گفت: "با توجه به مشخصات ایمنی و تحمل مطلوب و دوز خوراکی، ما معتقدیم که AT-001 یک ابزار بالقوه مهم برای پزشکان در معالجه بیماران DBCM است. ما از بیماران و خانواده هایی که در مطالعه ARISE-HF شرکت کردند و این کار مهم را ممکن کردند، تشکر می کنیم.

دکتر James Januzzi، محقق اصلی مطالعه Arise-HF، گفت: در حال حاضر هیچ درمانی برایDBCM  تأیید نشده است، و نیاز برآورده نشده ی بالایی برای درمانی وجود دارد که می تواند از بدتر شدن این شرایط و پیشرفت به نارسایی آشکار قلبی جلوگیری کند. تثبیت ظرفیت عملکردی قلب، یک یافته هیجان انگیز است زیرا کاهش ظرفیت عملکردی قلب، یک شاخص اصلی برای پیشرفت به نارسایی قلبی آشکار است.

با توجه به این نتایج دلگرم کننده، این شرکت قصد دارد تا بر روی شناسایی یک مسیر مناسب از طریق مشارکت برای ارائه ی AT-001 به بیمارانDBCM ، تمرکز کند. انتظار می رود منابع فعلی بر توسعه، آماده سازی نظارتی و تجاری برای برنامه ی بیماری نادر govorestat متمرکز شود. این شرکت در دسامبر سال 2023 یک برنامه دارویی جدید (NDA) را به سازمان غذا و داروی ایالات متحده(FDA)  برای Govorestat برای درمان گالاکتوزمی کلاسیک ارسال کرد. درخواست مجوز بازاریابی(MAA)  در دسامبر 2023 توسط آژانس دارویی اروپا (EMA) تأیید و برای بررسی پذیرفته شد.

درباره AT-001 یا Caficrestat

داروی AT-001 یا کافیکرستات، یک مهارکننده خوراکی، جدید و قوی آلدوز ردوکتاز است که در فاز سوم توسعه ی بالینی برای درمان کاردیومیوپاتی دیابتی است. فاز سوم مطالعه جهانی ARISE-HF، توانایی AT-001 را برای بهبود یا جلوگیری از بدتر شدن بیماری، همانطور که با تغییرات در ظرفیت عملکردی قلب اندازه گیری می شود، در 675 بیمار مبتلا به کاردیومیوپاتی دیابتی در معرض خطر بالای پیشرفت به نارسایی آشکار قلبی، ارزیابی کرد. این مطالعه تأثیر مثبت درمان AT-001 را نشان دادکه از نظر آماری در یک زیرگروه از پیش تعیین شده از بیمارانی که تحت درمان همزمان با مهارکننده‌های SGLT2 یا GLP-1 نبودند، معنی‌دار بود.  AT-001 قبلاً در فاز اول و دوم یک مطالعه روی تقریباً 120 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 مورد مطالعه قرار گرفته است که زیرمجموعه ای از آنها دارای کاردیومیوپاتی دیابتی بودند.

منبع:

https://medicaldialogues.in/cardiology-ctvs/news/caficrestat-may-prevent-heart-failure-in-diabetic-cardiomyopathy-patients-arise-hf-trial-122836